De gemeente Enschede heeft stevige ambities op fietsgebied. De gemeente wil zichzelf opnieuw op de kaart zetten en wil in 2020 fietsstad zijn. Advier koos dit streven als het motto van de fietscampagne.
Open uitnodiging
De campagne vormt een open uitnodiging aan inwoners, werknemers, bedrijven, organisaties, verenigingen etc. om mee te werken aan deze ambitie. Dit vormt de legitimatie om met het thema fiets bezig te zijn: “want Enschede wil Fietsstad 2020 zijn”. Als mensen denken dat ze in een fietsstad wonen, dan zullen ze daar ook naar gaan handelen. Zo wórdt Enschede een fietsstad.
Nieuwe fietsroutes
De gemeente Enschede verbetert veel fietsroutes in de stad, waaronder de fietssnelweg F35. Daarnaast wordt de capaciteit van de fietsenstallingen op het station uitgebreid en komt er een aanpak tegen fietsdiefstal. De campagne heeft als doel om meer mensen op de fiets te krijgen. Ook is er aandacht voor gezondheid en veiligheid.
Samenwerking met lokale partijen
Advier gaat de samenwerking met lokale partijen die belang hebben bij de fiets. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de SMART-app voor het verstrekken van beloningen aan fietsers. Ook vindt samenwerking plaats met het EU-project EMPOWER, een project op het snijvlak van slimme ICT, positieve incentives en gedragsbeïnvloeding. De campagne wordt zodanig opgebouwd dat de gemeente hier op termijn zelfstandig mee verder kan.
Leave a Reply